Kategorie: Wszystkie | Inne | Inne2 | Inne3
RSS
środa, 12 września 2007

Słynna już Aprilia X-Ray z 1995 roku projektu Starcka. Podobno początkowo bardzo źle się sprzedawała, bo była zbyt designerska (gdy ją zaprezentowano, panowała jeszcze epoka flanelowych koszul w kratę). Teraz ten motor nie razi, czyli można uznać, że projektantowi się udało. Nie jestem jednak pewny czy można to powiedzieć o stojacym przy katedrze w Wiedniu Haas Haus projektu Hansa Holleina (laureata Pritzkera). Czy za 50 lat Haas Haus będzie wydawał się tak piękny, jak teraz wydaje się piękny ten motor? Wydaje mi się, że najwyżej w takim kontekście jak realizacje Bruno Tauta w Katowicach, czyli bardziej jako znak czasu, niż obiekt eskstatycznej kontemplacji. Z Aprilią jest inaczej. Stała na opisywanej w XIX wiecznych powieściach ulicy "milczących pałaców" w Wiedniu. To było najmodniejsze miejsce w Europie w roku 1815. Jak widać teraz też nie jest źle.

18:48, schayer , Inne
Link Komentarze (1) »
niedziela, 09 września 2007

Nie jestem fanem PKP, ale zadzieranie nosa przez czeskich kolejarzy to doprawdy przesada. Zwykłe pociągi poruszające się po torach naszych południowych sąsiadów, jeżeli chodzi o stan techniczny i utrzymanie czystości, wcale nie są lepsze niż te, które można zobaczyć u nas. Po moich ostatnich doświadczeniach zaryzykowałbym tezę, że są nawet gorsze. A czegoś takiego to chyba nawet PKP na tory by nie wypuściło.

Dla kontrastu, kolejowy hit naszego narodowego przewoźnika, czyli intymna salonka ze srebrną rurą w tle i czynną non-stop budką telefoniczną:)

00:34, schayer , Inne
Link Komentarze (8) »
piątek, 07 września 2007

Pałac Kultury i Nauki w Warszawie ukończony w roku 1955 (wysokość całkowita 237 m) i Terminal Tower w Cleveland ukończony w roku 1930 (wysokość 235 m). To był jeden z najwyższych budynków na świecie, więc Lew Rudniew projektując PKiN nie mógł go nie znać. Część głównego trzonu jest bardzo podobna w obu budynkach. Oba są siedmioosiowe i oba mają jeden poziomy pas okien na obu symetrycznych bocznych pseudoryzalitach. Wydatne gzymsy wieńczące korpus główny są bardzo zbliżone. Galeria widokowa PKiN w proporcjach przypomina górną część Terminal Tower. Poziome lizeny pomiędzy oknami części głównej są wręcz identyczne (słabo je jednak widać na zdjęciu poniżej). A boczne skrzydła w dolnej części? Na tym z Cleveland brakuje tylko attyk. Przyznać trzeba, że całkowicie różne jest za to zwieńczenie i przyziemie. Może więc PKiN nie jest aż taki sowiecki w swojej architekturze jak twierdzą jego zaciekli krytycy?

 Terminal PKiN

Zmodyfikowana fotografia Terminal Tower autorstwa Levdr1lostpassword na licencji CC-BY-SA 3.0 Deed; Fotografia PKiN wykonana przez autora bloga

 

 

 

 

Skopiuj CSS